18 Ekim 2008 Cumartesi

Turkce Sosyal İmleme Siteleri


Türkçe İçerikli Sosyal İmleme Siteleri

Türkçe Sosyal İmleme Siteleri Web sitenizde sürekli yazılar yazıyorsunuz, faydalı içerik üretiyorsunuz ama bundan kimin haberi var? Diğer bir yönden okuyup beğendiğiniz bir web sayfası var ve bunu internette bir yerlerde daha sonradan kolayca ulaşabilmek için saklamak istiyorsunuz. Peki bunu en kolay şekilde nasıl yapacaksınız? İşte bu iki sorunun yanıtını “sosyal imleme” diye tabir edilen sitelerde bulabiliyoruz. Del.ici.ous ve Reddit gibi dünya çapında sosyal imleme siteleri var fakat bu sitelerdeki içeriğin %99′u ingilizce. Haliyle içeriği Türkçe ağırlıklı olan sosyal imleme sitelerine gereksinimiz var. Ben de bu gereksinimi karşılamaya çalışan Türkçe sosyal imleme sitelerimizden biraz bahsetmek istiyorum.

Oyyla

oyyla.com Oyyla‘yı daha önce kendi web sitemde de incelemiştim biliyorsunuz. O yüzden yeni baştan detayına girecek değilim. Fakat açıldığından bu yana epey bir ilgi gördü. Sitenin özellikle kullanışlılığı önplanda. Geçtiğimiz aylarda sundukları “Dışarıdan Oyyla Düğmesi” ile artık yazılarınıza bir oylama aparatı da ekleyebiliyorsunuz. Bu sayede ziyaretçiniz, yazınızı Oyyla sitesine girmeden de oylayabiliyor. Ayrıca birkaç gün önce “yorum” konusunda da birkaç olumlu değişiklik yaptılar. Böylece üyelerin daha aktif bir katılım göstermelerinin önü açılmış oldu. Tasarımı da biraz geliştirirlerse daha iyi olacağı kanaatindeyim.

Linkibol

linkibol.com Linkibol incelediğim siteler arasında “sosyal imleme” kavramına ve web 2.0′a en yakın olanıydı. Özellikle kendine özgü tasarımı ve canlı renkleri ile hemen diğerleri arasından sıyrılmasını biliyor. Kullanıcı dostu olan sitenin diğerlerinden bir diğer artısı da yardım sayfaları. Aklınıza takılabilecek hemen her konuda detaylıca hazırlanmış yardım belgelerini takdirle karşıladım. Ayrıca profil sayfasında bulunan “popülerlik endeksi” güzel bir ayrıntı olmuş. Eksi yönlerine gelirsek… Sistemin alt yapısında yoğun bir şekilde ajax, javascript ve dhtml uygulamaları mevcut. Bu da zaman zaman web tarayıcınızın performansının düşmesine neden oluyor maalesef.

100puan

100puan.com %100 kullanıcı merkezli olarak kendini tanıtan 100puan da oldukça popüler olmaya başladı. Göz yormayan yeterli bir tasarımı ve kolay bir kullanımı var. İlk dikkatimi çeken şey üye olmayanların bile oy vererek katılım sağlayabilmeleri. Bu sayede insana, daha aktif bir ortam varmış hissi geliyor. Üyeler arası mesajlaşma servisi de bu aktif ortama artı olarak eklenebilir. Ayrıca sitenin Canlı Yayın bölümünden o anda kullanıcıların neler yaptığını görebilmek de güzel. 100puan’ın en büyük eksisi bana göre bir yardım sayfası olmaması. Bu da sistemi tanımayan yeni kullanıcılar için önemli bir sıkıntı.

Bağcık

bagcik.com Uzun süredir yayında olan Bağcık göz yormayan, kafa karıştırmayan, kendine özgü tasarımı olan bir sosyal imleme sitemiz. Herşeyden önce sadelik önplanda tutulmuş. Link ekleme formu bile oldukça sade. Haliyle sadelik isteyenler için bence Bağcık, diğer sosyal imleme sitelerimiz arasında en iyi alternatif. Ayrıca yardım sayfalarının da oldukça güzel hazırlanmış olduğunu söylemeliyim. En önemli eksiği ise yavaş yüklenmesi. Daha hızlı bir sunucu veya bir optimizasyon gerekiyor.

Yumiyum

yumiyum.org Uzun süredir yayında olan bir başka imleme sitemiz ise Yumiyum. Siteye ilk girişinizde biraz karmaşık bir sistemmiş gibi geliyor ama aslında öyle değil. Tasarım konusunda biraz zayıf olsa da sunduğu bol özellikler sayesinde bu açığını kapatıyor. Zira imlediğiniz kaynakları Firefox ve Internet Explorer gibi web tarayıcılarından aktarma seçeneği bile var. Özellikle tasarım konusunda sistem biraz elden geçirilirse daha canlı, daha aktif bir sosyal ortam oluşturabilir.

Tusul

tusul.com İlginç bir ismi olan Tusul için şimdilik yeterince aktif olduğunu söyleyemeyiz. Çünkü Tusul önemli eksiklere sahip. Etiket sisteminin olmayışı beni oldukça şaşırttı meselâ. Ayrıca tasarım ve sayfa planlaması konusunda iyileştirmeler gerekiyor. Tusul’un daha fazla eksiklerinden bahsetmek istemiyorum zira Ceyhun Aksan, şuradaki yazısında bu konuya güzelce değinmiş.

Bu anlattıklarımızı tabloya dökelim

Buraya kadar en çok kullandığım türkçe içerikli sosyal imleme sitelerinden kısa kısa bahsettim. Bunların haricinde Sosyalink, Daniska, LimonAdam ve NTPY gibi sosyal imleme sitelerimiz de mevcut. Yalnız bunların ortak problemleri aktif olmamaları veya terkedilmiş olmaları. Yine de objektif bir şekilde bu 10 site hakkındaki izlenimlerimi bir tabloya aktarmayı denedim.


Özellik Tablosu

Gizlilik Tarayıcı
Düğmesi
Yorum Etiket Kategori Geri
İzleme
Canlı
Yayın
Blog
100puan yok var var var var var var var
Bağcık yok var yok var yok yok yok yok
Daniska yok var var var var var var yok
LimonAdam yok var var var var var var yok
Linkibol yok var var var yok yok yok yok
NTPY yok yok yok var yok yok yok yok
Oyyla yok var var var var var yok var
SosyaLink yok var var var var var var yok
Tusul yok var var yok var var var var
Yumiyum yok var var var yok yok yok yok
Siteler alfabetik sıraya göre A’dan Z’ye dizildi


5 Üzerinden Puanlama Tablosu

Görünüş Kullanışlılık Yardım Aktiflik Hızlılık SONUÇ
Linkibol 5 4 5 4 4 4.4
Oyyla 4 5 3 5 3 4
100puan 4 4 2 4 4 3.6
Yumiyum 3 3 4 3 5 3.6
Tusul 2 3 3 3 5 3.2
Bağcık 4 3 4 2 1 2.8
NTPY 4 3 1 1 5 2.8
Daniska 3 3 2 1 2 2.2
LimonAdam 4 3 2 1 1 2.2
SosyaLink 4 2 1 1 2 2
Sonuç puanı eşitse önce "aktiflik" sonra da "hızlılık" puanı dikkate alındı


Ve bitirirken …

Bitirmeden önce Puanlama Tablosu‘nu açıklamam gerekli. Bu tablodaki Görünüş, Kullanışlılık ve Yardım alanları benim o sitelere 5 üzerinde verdiğim puanı belirtiyor. Bu puanlama benim kişisel gözlemlerimin bir sonucudur. Aktiflik alanını oluştururken de her bir sitenin Alexa‘daki sıralamasından yararlandım.

Hızlılık alanını ise web sitelerinin yüklenme sürelerinden oluşturdum. İlk önce web tarayıcısının önbelleği (cache) boş iken sitelerin açılma hızlarına baktım. Daha sonra bu ilk yüklenme süreci bittikten sonra klavyemden F5 tuşuna basarak ikinci kez yüklenme sürelerini ölçtüm. Bu ölçümleri kendi bilgisayarımda Firefox ve FasterFox ikilisi ile yaptım. Ayrıca başka bir bilgisayarda da yüklenme sürelerini görmek istedim. Bunun için de WebWait sitesinden yararlandım. Böylece her bir sitenin yüklenme süresi için 3 adet veri elde ettim. İşte Hızlılık alanı da bu 3 adet verinin ortalamasıdır.

Bu anlattıklarımın ayrıntılarını bu bağlantıdaki excel dosyalarında bulabilirsiniz. Sonuç olarak bütün testler sonucunda 1. site olmayı hak kazanan LinkiBol ekibini tebrik ederim.

0 yorum:

Yorum Gönder

oyun sohbet diziler
 

Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com